Från provokatör till avhoppare

18:26 Niclas 9 Comments

För drygt ett år sedan var jag med och startade Inte rasist, men (IRM) tillsammans med Henrik Johansson och Anny Berglin. Vi inledde med att starta en Facebook-sida ett tag innan lanseringen av själva sajten. Det blev ungefär som vi hoppades.

Många fick upp ögonen för IRM. Både av dem som uppskattade en granskning, men även från dem som tyckte att allt enbart var en ytterst dålig idé. Bland de sistnämnda fanns egentligen enbart sverigedemokrater.

Jag roade mig själv med att ta lite skärmdumpar av kommentarerna på Facebook-sidan. Kanske kunde de komma till användning så småningom. När jag låg sjuk för ett tag sedan passade jag på att kolla igenom skärmdumparna jag tagit. Då hittade jag inte ens kommer ihåg att jag tagit. Och egentligen hade jag tagit den för att spara en annan kommentar.

Har pixlat samtliga användare. Finns ingen anledning att hänga ut någon.
Från början tog jag skärmdumpen för att spara kommentaren "Vi darrar..." från en känd sverigedemokrat. Men det är inte den kommentaren som intresserar mig i dag. Det är de tre som följer, som är av samma person. 




Två av kommentarerna lyder:

"Tjo! Är aktiv Sverigedemokrat och ser med nyfikenhet fram emot hur Vi ska skjuta ner alla floskler som PK-vänstern sprutar ur sig. var börjar vi? :)" 

... och:

"Detta vet jag hur det kommer sluta. Sidan kommer försvinna och återuppstå med kravet att du endast är PK för att få tillträde. Annars kommer vi som lever i verkligheten att bli de som besöker sidan mest frekvent, och det är inte vad skaparna hade tänkt sig. [...]" 

Provokativt. Och något kaxigt. Senare blev denna person ertappad med att sprida nazistisk propaganda, förespråkat ett förbud av två kvällstidningar och med att säga att "processen borde göras kort" för Expos VD Daniel Poohl. 

Han avgick från samtliga politiska uppdrag.

9 kommentarer:

  1. Så..... han trodde på fullaste allvar att sidan för dem som önskade kalla sig "Jag är inte rasist, ...men"?
    Inte en enda clue om vad det egentliga syftet med sidan var?

    Jösses, somliga läser inte särskilt noggrant innan dom får stora skälvan och bara måste skriva något med förutsättningen att någon vill ha dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det handlade om att han missuppfattade sidans syfte eller om han trodde att han enkelt skulle kunna argumentera bort oss.

      Fel hade han i alla fall.

      Radera
  2. Så rätt de hade, jag är SDare och mig kickade ni ut.. Med flera som inte anser som er...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara tala för mig själv. Men jag är övertygad om ingen bara togs bort. Antingen fick man varningar, och borttagna kommentarer, eller så fick man bara borttagna kommentarer.

      Överlag handlade det om personer som inte höll en schysst ton i diskussionerna. Och jag vet själv att jag plockade bort kommentarer både från SD:are och icke SD:are.

      Radera
    2. Jag höll nog ganska god ton dock ifrågasatte jag detta plockande ur sammanhang hela tiden. Synd för det är svårt att se er på ett "vuxet" sätt när man ständigt och jämt plockar saker ur sitt sammanhang och vrider med det.

      Annars hade jag gillat tanken då det kan ge en bra diskussion, dock är det inte det ni vill utan mer smutskasta ett parti och deras anhängare.

      Radera
    3. Partiet och dess anhängare behöver inte hjälp med smutskastning. De klarar det själva. De rentav vältrar sig I smutsen.

      Radera
    4. Daniel:
      Då har jag svårt att se att du blev utkastad. Nu har inte jag varit involverad i IRM på ett tag, men när jag var aktiv tog vi bara bort kommentarer där folk inte klarade av att hålla en god ton.

      Sedan håller jag inte med om att IRM "plockar ut saker ur sitt sammanhang". Visst, misstag gör alla. Men jag tycker att de förklarar tämligen väl i vilket sammanhang saker har sagts.

      Radera
  3. Niclas. Jag minns dig från DI´s uppstart på Facebook (ett eller två år sen?)

    Då körde ni gängtaktik för att gå in och trolla sönder trådar speciellty för Dispatch och allmänt sabotera en hyfsad debatt. Ingen av er som gått Expokursen
    (Henke och du var det väl?) eller MikaOsipoff hade några hållbara argument. Ni var ju helt tydligt bara ute efter att bryta mot netiketten för att få en kommentar borttagen.

    Sen kunde ni komma tillbaka och gnälla för att ni inte fick vara med... Jävligt barnsligt beteende anser jag. Nu tänker jag inte ödsla mer tid på dig.
    Du är en barnslig knallkork och en förbannat tråkig sådan :)

    SvaraRadera