Jobbförsök, regnbågsnaglar och saknaden av en målskytt

23:47 Niclas 1 Comments

Jo, jag försökte. Det gick inte så bra.

I onsdags gick jag till jobbet. Det slutade med att jag fick åka till sjukhuset i går. Men nog med det. Njursten schmjursten.

Mitt sommarvikariat är slut. Det har på många sätt varit den bästa sommaren någonsin. Min absolut roligaste och mest givande anställning, utan tvekan. Det har också varit en tuff sommar. Men det har varit värt varenda sekund.

Nästa vecka börjar skolan. Nu håller vi tummarna för att schmurstenen har lämnat mig.

***

Emma Green Tregaro målade sina naglar i regnbågens färger i protest mot Rysslands anti-gay-lagar. Och satte då igång en omgång av hela havet stormar.

Emma GT fick göra intervjuer med ett stort antal medier från ett stort antal länder. Hon fick kritik av stavhopparen Isinbajeva (som sedan ansåg att hon blivit "missuppfattad").

Det kommer i grunden inte att förändra något. Ryssland kommer ha kvar sina lagar och världen kommer att gå vidare. I alla fall tills vinter-os börjar i februari. Då börjar allt om.

Men det är en modig gest. Och ger ett visst perspektiv på hockeyspelarna som kommer att representera Sverige i februari. Flera spelare i truppen fick frågan vad de tycker om Rysslands anti-gay-lagar.

"Tyvärr har jag ingen syn på det.", Erik Karlsson, back i Ottawa. Utsedd till NHL:s bästa back förrförra säsongen.

"Jag har inga problem att uttala mig om olika situationer, men när det kommer till OS ska vi vara försiktiga med politiska uttalanden.", Henrik Lundqvist, målvakt i New York Rangers. Utsedd till NHL:s bästa målvakt förrförra säsongen.

"Jag har egentligen inget bra svar, det är upp till var och en.", Oliver Ekman-Larsson, back i Phoenix.

"De är upp till Ryssland att sätta sina lagar. Är det deras lag så måste man rätta oss efter det.", Nicklas Grossman, back i Philadelphia.

Visst är det fegt. Eller så kan man uttrycka sig som Marcus Leifby.

"Vi pratar om stora, starka, muskulösa ishockeyspelare, de har skägg, slåss ibland – och de har precis visat att de alla är ynkryggar."

Jag skäms faktiskt lite. Sport har alltid varit politik.

***

Brynäs gör sin sista värvning inför säsongen. 

Pettri Nokelainen var en supertalang för snart ett decennium sedan. Han åkte till världens bästa liga och floppade. Har spelat i en defensiv roll sedan dess.

Han är en center. Och kan därför vara en pusselbit i det Brynäs behöver till nästa säsong: En förstacenter. När Elias Lindholm bestämde sig för att testa lyckan på andra sidan Atlanten var det precis detta Brynäs sökte.

Men jag hade ändå hoppats på mer.

Låt oss till en början konstatera att Brynäs har gjort EN (1) riktigt bra säsong på många, många år. Det var förrförra året då man gick hela vägen och fick fira SM-guld nummer 13. Säsongerna innan och säsongen efter har varit tämligen mediokra. Man har inte varit i närheten av ett SM-guld varken innan eller efter.

Vad var skillnaden under säsongen som Brynäs tog SM-guld, undrar du kanske då? 

Den skillnaden stavas Jakob Silfverberg.

Brynäs hade en härförare. En lagkapten. Någon som alltid gick före. Och någon som gjorde mål. Det saknas till årets lag. En riktig målskytt. Det spelade givetvis in att hela laget drog åt samma håll, det blev knappt någon motgång under hela säsongen. Men Silfverberg var "the x-factor".

Nokelainen kommer säkert visa sig vara en kanonspelare. Men oron kommer att finnas där. Vem ska göra målen?

1 kommentar:

  1. Håller tummarna !! Gott att höra att du gillat din sommar . Kram Mamma

    SvaraRadera