Hej Roger Sahlström

19:52 Niclas 0 Comments

Hej Roger,

Jag vet att du och jag inte kommer särskilt bra överens. Det har vi aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Gott så. Vi behöver inte tycka likadant och alla behöver inte vara vänner.

Men nu har du skrivit en krönika på hatsajten Dispatch International, så fylld av felaktigheter och dubbelmoral att jag känner mig tom. Därför vill jag bemöta några av de påstående som du presenterar i din text. Jag tycker att rätt ska vara rätt.

Du inleder din text med att förklara att du vill att människor ska ses som människor. Genomgående förklarar du i din text hur du inte vill att människor ska placeras i grupper. Men bland det första du gör är att placera människor i grupper: antirasister och "knallkorkar" (är osäker på om detta är en vedertagen term för något).

Jag kan enbart tala för mig själv, men jag har aldrig sett någon "gasta över att de har vänner som är bögar, muslimer, hbtq, fittslickare, vänsterhänta". Förutom då någon bestämt ska hata muslimer, för då känner de minsann en muslim.

Du gör flera tafatta försök att blanda ihop antirasismen med både skinnskallar och nazister.

"Det är lite nazism över det hela, men åt andra hållet om man säger så. Kan man kalla det en inverterad nazism?" skriver du. Detta är bara totalt obegripligt.

"Deras agerande påminner mig om skinnskallarna, de som på 1990-talet skrek ut sitt hat mot invandrare. När de vrålat klart gick de på den lokala pizzerian. För Hassan var okej, han var inte som de andra invandrarna – eftersom han hade jobb och öl!
”Antirasisterna” vrålar ut sitt hat mot ”rasisterna” och går sedan hem till sina helvita bostadsområden och firar jul och midsommar, för de är inte som andra svenskar – de har inga jobb och dricker helst rödvin." skriver du också. Även detta är totalt obegripligt.

Noteras bör att jag aldrig dricker rödvin, är tämligen säker på att mitt bostadsområde inte är "helvitt" och är ganska säker på att mina grannar är som de flesta andras grannar – individer.

Dina försök att blunda för afro-, islamo- och homofobi är också obegripliga. Men om du tycker att det är fel att djupare försöka analysera hat mot minoriteter kan väl du och jag enas om att enbart använda begreppet rasism i framtiden? Du behöver inte analysera hatet mer än du vill, även om jag tycker att du borde ge det en chans.

Vidare skriver du att alla kollektivister hycklar och ljuger. Du nämner också att Expo och Inte rasist, men arbetar på ett visst sätt. "Eventuellt kan man använda dig i propagandasyften, för att visa hur ondskans ansikte ser ut.". Just denna bit av texten är så vansinnigt verklighetsfrånvänd att jag knappt vet var jag ska börja.

"Att sjunga om hur de vill misshandla en folkvald politiker som Jimmie Åkesson gör Timbuktu och den gravt kriminella Sebbe till två av de utvalda Absolut Goda. För Åkesson är ju en av de Absolut Onda."
Jag antar att du låg i dvala veckan efter att Jimmie Åkesson fick en tårta i ansiktet. För aldrig tidigare har en grupp människor tagit så stort avstånd från något som då. Att förvänta sig samma reaktioner efter en låt (en LÅT) kan du inte ha förväntat dig.

Jag får förutsätta att du begär att alla sverigedemokrater tar avstånd från allt rasistiskt alla sverigedemokrater säger dagarna i ända.

Din slutkläm då:
"Jag är varken anti-rasist eller rasist, jag vill inte dela in människor i grupper. (...) Att skaffa sig en identitet som anti-rasist betyder bara att man är en av alla de likriktade människor som är i skriande behov av ett kollektiv, en av alla dem som behöver andras uppmuntran för att skaffa sig ett existensberättigande.
Jag föredrar att tänka själv, och jag har hellre människor än ”anti-rasister” som vänner."

Du säger att du inte vill dela in människor i grupper. Detta skriver du i slutet av en text där du placerat en stor mängd människor i en grupp och sedan gett dem en rad förutfattade egenskaper enbart på grund av att de tillhör denna grupp.

Att göra detta betyder bara att du är en av alla de likriktade människor som är i skriande behov av att placera människor i fack. Mycket likt de jag kallar rasister.

Jag föredrar att tänka själv, Roger, och jag har hellre antirasister än rasister som vänner.

0 kommentarer: