Det är kanske dags att ta sitt manliga ansvar

23:52 Niclas 0 Comments

Jag är en potentiell våldtäktsman.
Inte i mina ögon. Men i kvinnors.

Det är ett faktum som kan vara ganska svårt att acceptera. Men i samma ögonblick som en accepterar detta inser en också att det inte är en själv det är synd om.

När Tallink Siljas personaldirektör konfronterades med uppgifterna att antalet våldtäkter ökar på deras färjor gav han ett tämligen rakt svar:
– Kvinnorna måste tänka på hur mycket de dricker.

Männen våldtar – det är kvinnornas fel. Det här är inget undantag. Det hade varit svårare att hitta en lika tydlig regel om man så letade i en regelbok. Trots att det är männen som våldtar är det kvinnorna som skuldbeläggs. Och det är alltid män som skuldbelägger kvinnor.

Jag satt igår på en bar med två vänner. Vi diskuterade hur det känns att vara kvinna och hur det är att vara kvinna ute sent en kväll. Eller de diskuterade och jag lyssnade.
– Varför kan inte män sakta ner när de märker att de börjar komma ikapp en kvinna en sen kväll? nämndes.
– Fast det finns en problematik, invände jag då det är något jag upptäckt själv. Kommer man gåendes och märker att man kommer ikapp en kvinna och saktar in – uppfattas inte det som ännu mer hotfullt?

Vi diskuterade till en början dessa två alternativ. Mannen saktar in eller mannen fortsätter att gå snabbt. Men vi missade vi det tredje alternativet: Mannen byter sida av vägen, mannen tar en omväg.

Så fruktansvärt svårt är det inte. Vi män får gå en promenad som kanske tar fem minuter längre tid. Samtidigt slipper en kvinna känna sig hotad, hon slipper förbereda sig för det värsta.

För jag är en potentiell våldtäktsman. Inte i mina ögon, men det är inte heller det som spelar någon roll.

Det är inte mitt fel att kvinnor känner sig utsatta, att kvinnor känner sig hotade. Men jag kan vara en del av lösningen. Jag kan ta mitt manliga ansvar för att göra så att kvinnor inte känner sig hotade.

För jag vill trots allt inte bli sedd som en potentiell våldtäktsman.

***

Och som en tankeställare (Tack @anhapus för tipset!)


0 kommentarer: