Nu lämnar jag Journalistförbundet

23:06 Niclas 4 Comments


Jag har sedan några månader tillbaka lagt journalistyrket bakom mig. Men jag har ändå valt att fortsätta vara medlem i Svenska Journalistförbundet (SJF) av solidariska skäl. Det är viktigt att organisera sig, och journalistbranschen är utsatt av svåra arbetsvillkor.

Men nu lämnar jag. Nu vill jag inte vara med längre.

Idag publicerade SJF:s tidning Journalisten en artikel med rubriken "Attackerad av vänsterextremister fyra gånger". Där får den kände islamofoben Roger Sahlström, helt oemotsagd, gråta ut över hur jobbigt det är att vara islamofob i Sverige idag. Sahlström är en av personerna som arbetar på hatbloggen Dispatch International, han har dessutom drivit en egen hatblogg.

Johannes Nässer, som skrivit artikeln, väljer dock att beskriva Dispatch International och det minst lika rasistiska Tryckfrihetssällskapet något annorlunda.
"Dispatch International är en kontroversiell tidning med koppling till Tryckfrihetssällskapet, som är invandringskritiskt och ofta beskrivs som främlingsfientlig och islamofobisk. Tidningen som kommer ut på svenska, danska och engelska digitalt avhandlar i huvudsak frågor om islam, mångkulturalism, feminism och medier samt sådant som anses "politiskt inkorrekt"."
Ja, det är väl i och för sig korrekt att DI är en "kontroversiell tidning", men det är väl också en av få saker i detta stycke som stämmer. Tryckfrihetssällskapet är rasistiskt och islamofobiskt -- det är inte bara vad de "beskrivs" som.

"Multikulturalism" är ett befängt ord, som är påhittat av extremhögern för att beskriva en ideologi som inte existerar. Att tro på att människor kan leva sida vid sida, oavsett ursprung, ingår i de flesta ideologier -- en behöver inte hitta på ord för att beskriva detta.

Det är inte bara Nässers oroväckande brist på research som är problematiskt. Han köper också allt som DI-"fotografen" säger.
"Fotografen Roger Sahlström tvingades avstå från att bevaka den antirasistiska demonstrationen i Malmö som hölls i mars efter att fyra personer knivskurits av nazister."
"En av demonstranterna gick fram till Roger Sahlström och kallade honom ”jävla nazistsvin” och vände sig sedan till polisen för att få Roger Sahlström bortkörd från platsen."
Och så här fortsätter det. Jag skäms över den här artikeln. Jag skäms över att Journalisten valt att publicera den (jag kan inte tänka mig att det skett utan diskussioner) och jag skäms över hur artikeln är skriven.

Därför väljer jag nu att gå ur Svenska Journalistförbundet. Jag kan inte stödja en organisation som ger ut en tidning som väljer att publicera artiklar som denna. Tyvärr.

4 kommentarer:

  1. Ingen bryr sig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, snap. Där fick du mig. Tar bort bloggen och går vidare med livet.

      Inte.

      Radera
  2. Vad är problemet? Ska journalister censurera och behandla olika? Du hör inte hemma i ett journalistförbund. Bra beslut.
    /Adam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att förespråka grundlig research, kritiska frågor och ett kritiskt förhållningssätt till sin intervjuperson och en "nyhet" – det är att vara journalist. Det Nässer gör är att behandla Sahlström annorlunda, på ett sätt som ingen annan hade blivit behandlad på.

      Om jag inte hör hemma i ett journalistförbund för att jag förespråkar en kritisk journalistkår – då får det vara så.

      Kram, Adam.

      Radera