När fascisterna visar färg

16:40 Niclas 0 Comments

Plötsligt händer det. Då och då visar Sverigedemokraterna sina riktiga färger. För två dagar sedan var ett sådant tillfälle. Margareta Larsson, riksdagsledamot för SD, sa då i en debatt om "Fokus på unga" i riksdagen;
"Sammanfattningsvis behövs det mer kunskap och färre blödande vaginor som anses vara konstverk på väggarna i våra skolor. Med tanke på den översexualisering som råder och att sexvanor är något som det görs politik av, anser jag personligen att konstnärer som målar vaginor på väggarna i skolan rätteligen bör sitta i fängelse för sexuellt ofredande av minderåriga."
Det blåste upp till storm i sociala medier och den naturliga reaktionen från Larsson skulle varit att göra en pudel. Men nu är inte Sverigedemokraterna ett vanligt parti. Hon gjorde i alla fall ett försök i Aftonbladet.
– Jag sa som jag gjorde för att raljera, provocera och skapa debatt, säger Margareta Larsson till Aftonbladet.
Är det seriöst av en folkvald politiker att framföra en åsikt bara för att raljera och provocera?
– Som riksdagsman måste man vara raljerande och provokativ.
Men hur ska väljarna veta vilken politik du vill genomföra?
– Jag är tydlig. Det jag sa i talarstolen tycker jag, men jag kommer inte att arbeta för att verkställa det, säger Margareta Larsson och tillägger:
– Konst som enbart provocerar gagnar bara konstnärens ego. Man får ha så mycket konst av vaginor hemma på väggarna, i riksdagen eller på museum som man vill. Men visa den inte i skolan, där hör den inte hemma.
En sammanfattning; hon säger att konstnärer som målar vaginor på skolväggar bör sitta i fängelse "för att raljera och provocera". Men samtidigt tycker hon att konstnärer som målar vaginor på skolväggar bör sitta i fängelse. Men hon "kommer inte arbeta för att verkställa det".

Själv tycker jag att uttalandet är bland det dummaste jag hört. Men jag säger bara det för att provocera och raljera.

Det finns mer att reagera på. Larsson säger ju också att konst som enbart provocerar "gagnar bara konstnärens ego". Samtidigt gjorde hon sitt första uttalande för att "raljera och provocera", för att hon "måste" som riksdagsman. Jag tror inte ens att jag behöver påpeka dubbelmoralen i uttalandet.

Bonus:

Ringer det någon klocka långt bak i huvudet när du hör namnet Margareta Larsson och ser hennes ansikte? Då är du inte helt fel ute. Larsson har nämligen varit i blåsväder tidigare. Men då hette hon Sandstedt, SD:s mest berömda matematiker.


Mer läsning:
Inte rasist, men

Bild: Margareta Larsson (foto: Riksdagen)

0 kommentarer: