Låt aldrig Israelkritiken övergå till antisemitism

10:21 Niclas 0 Comments

Stefan Löfven. Foto: Frankie Fouganthin, Wikimedia Commons. OBS: Bilden är ett montage
Jag önskar att denna text skulle handla om något annat. Jag önskar att jag nu kunde skriva om Stefan Löfvens uttalande om Israel-Palestina-konflikten. Jag önskar att jag nu skulle skriva om de fyra barn som dog av israeliska bomber. Men nu gör jag inte det.

12:e juli publicerade Stefan Löfven sin kommentar om krisen i Israel och Palestina. Den korta Facebook-uppdateringen ledde till en enorm kritikstorm i sociala medier. Jag önskar att det är den uppdateringen, om den legitima kritiken mot Löfvens flata uttalande som den här texten ska handla om. Men det är det inte.

Antisemitiska kommentarer

I kommentarsfältet på Stefan Löfvens Facebook-sida kom en stor mängd rent antisemitiska kommentarer. Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) har sammanställt några av kommentarerna i en pdf-fil och när jag läser igenom dem blir jag djupt illa berörd.

"just nu vill jag ha tillbaka HITLER bara för att han dödade judar:O"

"Börjar nästan önska att Hitler fanns kvar, då nuvarande politiker vågar inte säga emot Israelerna."

Bland ständigt återkommande antisemitiska konspirationsteorier om att judar styr världen finns flera kommentarer av typen ovan. Personer som önskar en ny Förintelse, personer som vill se ett nytt försök att utplåna en hel folkgrupp.

Men hur staten Israel än beter sig är det aldrig ett försvar för antisemitism. Det går inte att "provocera" fram antisemitism, lika lite som det går att provocera fram islamofobi. Israel beter sig vidrigt på fler än ett plan. Men staten är inte samma sak som folkgruppen. Och vi kan aldrig låta en hel folkgrupp stå till svars för vad en stat gör. Vi kan inte heller hålla medborgarna i staten till svars för vad dess ledare gör.

Kritisera Israel. För all del: Bojkotta Israel. Men låt aldrig kritiken av staten Israel övergå till antisemitism. För i samma ögonblick du gör det är ditt ord inte värt ett skvatt. I samma ögonblick som du uttrycker dig som antisemit kommer jag, och många med mig, att avfärda dig med samma kraft som jag avfärdar Sverigedemokraternas rasism.

0 kommentarer: