– Ren nazism du förespråkar, Niclas

14:52 Niclas 0 Comments

Några dagar har gått sedan min debattartikel publicerades hos Nyheter24. Den väckte inte den storm jag förväntade mig, det måste jag erkänna, men några reaktioner kom i kommentarsfältet. Och visst vore det väl oartigt av mig om jag inte svarade på dessa kommentarer? Och jag är inte oartig, absolut inte. Så – varsågoda!

"För övrigt är KVINNOR normen i Sverige"

Nja, inte riktigt va? Det är skillnad mellan norm och majoritet, vilket eminent påpekas i nästkommande kommentar. Följ länkarna, lär dig skillnaden och återkom gärna om du fortfarande har åsikter angående normer i samhället.


"När slutade man använda ordet man?"

Helt uppenbart har man inte slutat använda ordet man. Du använder det fyra gånger i en fem rader lång kommentar. Oroa dig inte för ordet man. Vilket för övrigt inte har något alls att göra med min debattartikel. Får jag tolka det som en hyllning till övrigt innehåll? *glad smiley* *tårta* *ballong*

"Nej, nej, nej, nej" 

 Nej. Det tror jag inte.

MEN RASISMEN MOT VITA DÅ????

Om vi ska börja i en ända och sluta i den andra. Min debattartikel handlade enbart om vita antirasister och hur hotbilden skiljer sig mellan rasifierade och vita antirasister. Där fascister riktar sitt våld och hot om våld mot rasifierade enbart på basis av att de är rasifierade.
Men du berör, kanske omedvetet, andra otroligt viktiga problem. Funkofobi (fördomar om personer med funktionsnedsättningar) drabbar givetvis även vita människor.

"Och jag är svensk i Sverige"

Artikeln handlar exakt om människor som blir hotade på grund av sina yttre attribut. Och de är svenskar i Sverige. Men eftersom du helt uppenbart blandat ihop hudfärg med nationalitet får jag anta att du menar att du är vit. Och, återigen, min artikel handlar inte ens om att vita blir misshandlade. Det handlar om skillnaden mellan hotbild mot vita och rasifierade.

"Normaliserande manshat"

Lol.
Jag önskar att jag kunde ge en mer utförlig kommentar. Men... Lol.

"Vad är rasifierade?"

Ah! Äntligen. En relevant fråga på ämnet jag har skrivit. Tråkigt nog kommer en kommentar som, ah... inte helt beskriver ordet. Men eftersom jag kände att jag hittade en gnutta sanning i kommentaren valde jag att redigera kommentaren lite. Jag tog bort felaktigheterna och lät det som stämmer finnas kvar.

Sådär. Läs gärna mer hos Vardagsrasismen eller grotta ner dig lite mer i ämnet genom Wikipedias sidnoter.

Vardagsrasismen: http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/15/rasifierad-vad-betyder-det/comment-page-1/
Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasifiering

"Ren nazism, Niclas"

Nej. Det är inte som nazism. Det är inte ens närheten av nazism. Om nazism är en banan är det här en byggnadsställning. Det finns inga likheter med nazism. Jag önskar att du läste på lite om nazism och vad nazisterna gjort i historien. 

0 kommentarer: