Samtliga sju partier har förbrukat mitt förtroende

18:50 Niclas 1 Comments

Björn Söder (sd) blir andre vice talman. (Foto: Esquilo/Wikimedia Commons)
Då var det klart. Sverigedemokraten Björn Söder blir andre vice talman i riksdagen. Vänsterpartiets krav på sluten omröstning var trots allt inget annat än en fin gest. En betydelselös fin gest.

Vi måste prata om det faktum att riksdagens andre vice talman fångats på bild när han myser med en tidigare SS-man. Vi måste prata om att ett fascistisk parti, med de andra partiernas goda minne, fick posten. Vi måste prata om Björn Söder.

Söder är inte vilken sverigedemokrat som helst. Han är en av de mer extrema som sitter i riksdagen. Han har jämfört homosexualitet med sex med djur. Han har jämfört invandrare med "mörka moln". Han är en av de företrädare för Sverigedemokraterna som "nolltoleransen" inte gäller för. Björn Söder kommer undan med vad som helst.

Något av övriga sju partier hade kunnat föra fram en motkandidat. En kandidat som i alla fall tvingat ledamöterna av riksdagen att ta ett beslut. Ska fascistpartiet få en talman eller ska de det inte? Mina tankar går först och främst mot Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet. Vänstern valde att begära sluten omröstning. Men en verkningslös omröstning eftersom det inte fanns någon motkandidat. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson tyckte att det var vettigare att rösta blankt än att föra fram en motkandidat, eftersom hon inte ville förändra regler enbart för SD. Att det inte rör sig om regler utan en praxis (en praxis som SD försökte ändra på redan för fyra år sedan, dessutom) tycks inte störa Romson.

Min besvikelse mot samtliga sju demokratiska partier är för stor för att beskriva med ord. Demokraterna i riksdagen valde att inte göra allt för att skydda landets demokrati och medborgare mot fascismen. De valde att välja en blank röstsedel. De valde en fin gest, snarare än att göra skillnad.

Hade det blivit omval hade jag inte röstat på det parti jag röstade på för drygt två veckor sedan. Men ska jag vara ärlig är jag osäker på vilket parti jag egentligen hade lagt min röst på. Det finns sju demokratiska partier i Sveriges riksdag. Samtliga har förbrukat mitt förtroende.

FOTNOT
I den första versionen av detta blogginlägg stod det att ingen kvinna och ingen rasifierad blivit vald till någon av talmansposterna. Detta är fel eftersom Esabelle Dingizian (MP) blev tredje vice ordförande. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.

1 kommentar:

  1. Håller med dig ! Detta är en katastrof !

    SvaraRadera