– Det är vidrigt. Det är rasistiskt.

23:42 Niclas 1 Comments

Ben Affleck. (Foto: Skärmdump/Youtube)
Det är lika bra att erkänna det med en gång. Jag är inget stort Ben Affleck-fan. Med undantag av några få filmer är jag inte speciellt förtjust i honom. När Affleck blev nya Batman suckade jag djupt och undrade "var tusan är världen på väg". Kanske inte fullt så illa, men du förstår vad jag menar.

Egentligen borde jag gå tillbaka och redigera lite i första stycket. För det gäller inte riktigt längre. För jag var inget stort Ben Affleck-fan. Nu ser jag fram emot att se honom i Batman. Och spelar han dåligt kan jag alltid säga: "Ah, men det är en vettig snubbe i alla fall".

I fredags besökte Affleck den liberala talkshow-värden Bill Mahers program och diskuterade islamofobi med Maher och hjärnforskaren Sam Harris. Affleck var kritisk mot Mahers islamofobiska retorik. Kritik som journalisten och författaren Nicholas Kristof och den republikanske politikern Michael Steele instämde i.

Det blir en otroligt märklig diskussion. För Maher och Harris hävdar bestämt att islamofobi inte finns, samtidigt som de själva gång på gång ger uttryck för just islamofobi. Exempel, kanske du ber om nu.

Ben Affleck (BA): Ni säger att islamofobi inte är på riktigt.
Bill Maher (BM): Well, det är inte på riktigt när vi gör det. Det är det verkligen inte.

Maher förnekar att företeelsen förekommer, eller i alla fall att den inte finns när han gör det. Om det mot förmodan skulle förekomma alls.

Sam Harris (SH): Islam är källan* av dåliga idéer.
BA: Jesus...
BM: Det är ett faktum.

Och plötsligt halkar Harris och Maher in på de grova generaliseringar som är en grundpelare i islamofobin. De hävdar bland annat att den innersta cirkeln av islam bygger på jihadism, cirkeln utanför är islamism och att alla personer där är övertygade om att det är rätt att mörda amerikaner.

BM: Det är den enda religionen som beter sig som maffian. De kommer fan mörda dig om du säger fel sak, målar fel bild eller skriver fel bok.

Återigen generaliseringarna. Islam målas ut som en enhet. "Beter sig som maffian" och "de kommer mörda dig".

Men varför min plötsliga förälskelse i Ben Affleck då? Jo. Dels för att han ens ställer upp. Den här typen av talkshows förekommer överallt i USA. Och de har en sak gemensamt. Det spelar på programledarens planhalva. Genom att Affleck ens kommer dit visar han, i mina ögon, på ett mod. Dessutom visar han känslor. Jag är svag för människor som blir lite förbannade i en debatt. Speciellt när motparten spyr ur sig dumheter som Maher och Harris gör här. Till sist är det följande citat.

BA: Ni säger att om man vill vara liberal ska man tro på liberala principer. Som att vi har fått vissa omistliga rättigheter; alla människor är skapade lika.
[...]
BA: Eller hur mer än en miljard människor som inte är fanatiska, som inte straffar kvinnor, som bara vill gå till skolan, ha några mackor, och inte gör något av de saker du säger att alla muslimer gör?

Enbart genom att vara med i den här debatten växte Ben Affleck i mina ögon.

* Harris använder termen "mother lode", vilket ungefär betyder "platsen där de största antalet". Men ordet "wellspring" (källa) finns som synonym på Merriam Websters ordbok.
"Ordagrant betyder 'mother lode' 'huvudåder'. En gruvterm.", @thelovebing.

1 kommentar:

  1. Har alltid gillat honom som skådis så jag blir stolt :-)

    SvaraRadera