Humoristiskt grepp mot tysk nazism

16:43 Niclas 0 Comments


Wunsiedel, en sydtysk ort med knappt 10 000 invånare, har länge haft problem med nazister. Sajten Skiftet förklarar:

"Här låg toppnazisten Rudolf Hess begravd fram till 2005, och eftersom han är en av få naziledare som har en känd grav har det blivit ett evinnerligt vallfärdande dit och lokalbefolkningen har tröttnat."

Befolkningen har försökt att stoppa demonstrationen varje år, utan resultat. Motdemonstrationer har hållits, aktionsgrupper har bildats och de har försökt använda juridiska åtgärder. Men varje höst kommer nazisterna tillbaka.

I november varje år marscherar nazisterna för att hedra "nationella hjältar".
Men i år använde sig lokalbefolkningen av ett annorlunda grepp. Istället för att ta nazisterna på allvar spelade de dem ett spratt. När nazisterna kom till platsen visade det sig att för varje meter de marscherade skulle lokala företag donera tio euro. Var? Till Exit, en organisation som hjälper tidigare nazister att lämna organisationerna. Något de fick reda på under marschen.

"Om führern visste"
För att nazisterna skulle hålla reda på hur mycket de samlat ihop fanns markeringar utmed vägen. "Tack för 5 000 euro!"
På vägen delades frukt ut för att nazisterna skulle orka gå så långt som möjligt. Och till slut lyckades de samla ihop 10 000 euro till Exit. På så vis lyckades de samla ihop pengar mot sig själva. Nazister mot nazister.

Trojanska t-shirts


Det får undertecknad osökt att tänka på ett grepp som Exit själva använt sig av. I augusti 2011 hölls den nazistiska festivalen "Rock for Germany", arrangerat av en lokalgrupp av nazistpartiet NPD (Nationaldemokratische Partei Deutschlands/Tysklands nationaldemokratiska parti). Exit delade ut 250 gratis t-shirts med texten "hardcore rebels" och "national and free", samt en dödskalle på.


Men för de som tog emot tröjan väntade en överraskning. När de kom hem och tvättade den uppenbarade sig ett nytt tryck: "Om din t-shirt kan göra det, kan du med. Vi kan hjälpa dig att ta dig ur högerextremism". En trojansk t-shirt, med andra ord.


Exit uppnådde sitt mål: Att som liten organisation synas inom den nazistiska rörelsen. På Facebook, i forum och, inte minst, i nyheterna fick Exit uppmärksamhet. Plötsligt visste alla nazister, oavsett om de ville lämna eller inte, om vilka Exit var. Organisationen hade fått medieutrymme värt en halv miljon euro, bara i Tyskland.

Den ännu bättre nyheten är att under året som följde tredubblades antalet nazister som, med hjälp av Exit, lämnade nazistiska organisationer.

0 kommentarer: