21-åringens identitet borde aldrig publicerats

19:24 Niclas 0 Comments

Knappt ett par timmar efter terrordådet i Trollhättan, där tre personer – varav en var terroristen själv, förlorade livet ville jag ge lite beröm till svensk media. Fram tills dess hade terroristen enbart kallats "21-åringen". Till skillnad från tidigare attentat hade inte namn och bild kablats ut över världen. Men jag hann aldrig skriva det innan jag fick en uppdatering från Aftonbladet.

De hade gått ut med namnet.

Jag ska inte påstå att jag har insikt i hur Aftonbladet, och därefter även Expressen och resten av Mediesverige, resonerade när de gick ut med 21-åringens namn och bild. Det är däremot intressant att granska företeelsen generellt. FBI anser att det är en urusel idé att gå ut med namn och bild, skriver KIT.

Andre Simons är chef för beteendeanalysenheten på FBI. Han och hans enhet analyserade 160 masskjutningar i USA mellan 2000 och 2013.
— När fler och fler uppmärksammade och tragiska händelser inträffar tycker vi oss se att allt fler individer söker inspiration från tidigare attacker, säger han till NBC.

Fenomenet är inte okänt.

När någon begår självmord rapporterar i princip ingen om det. Forskning visar nämligen att rapportering efter självmord där tonåringar tagit livet av sig, och dessa lyfts fram med namn och bild, ofta triggar andra i samma ålder att göra samma sak. Jag känner igen det själv från min tid på redaktioner. När en olycka eller ett brott misstänktes att det kunde vara självmord publicerades ingenting.

Detsamma borde gälla vid terrordåd. Det är ingen svårt kalkyl och något media borde tänka på. Risken finns att det sitter någon annan ute i Sverige som känner igen sig i 21-åringen från Trollhättan. Kanske ser hen sin chans att göra sig odödlig, ökänd och i vissa kretsar hyllad.

0 kommentarer: